Ketik

Saturday, March 31, 2012

My 2 cents opinion

I don't know why? Many of my friends always compare themselves with me..in term of I am doing PhD and they don't, my work progress faster and they are slower, I got better and higher paid job and they don't bla2x..

So now, am talking about the no. 2 issue. Is my work progress well now? Yes! I could proudly said that I am..okay kelu lidah lah nak cakap manglish banyak2 kat sini :p

Mereka kata sebab saya single so saya punya banyak masa..walhal limit masa masing2 sama saja 3-4 tahun. Alasan? Sebab bersuami maka BANYAK masa mereka harus wajib ditumpukan pada rumah tangga BUKAN PhD..okay I'm gonna ask 1 Q...the priority we are here is to get our PhD...no matter what. Kalau ikut boss saya, awak sibuk bercinta ke, sibuk berbaby ke that is shouldn't be an excused. Because according to her, that's your personal life..yes! Buat pertama kalinya saya sangat BERSETUJU dengan beliau :D

Pasal apa? To me...there is 2 type of love. One can bring you forward, open your eyes and broaden your mind and view to moooorreeee approachable thing that your never inspire before. While the other one will move you either backward or being stuck in the middle of no where. Macam yang pernah berlaku pada saya tidak lama dulu. But, since I've learned from the hardest part of my life and being an ambitious naive girl I was never surrender.

Kawan2 lama saya pasti tahu SPM, matriculation and 1st degree saya cuma cukup makan. I am myself can't believe how I come to this level today..Alhamdulillah the will is always there plus rezeki Allah sentiasa tersedia bagi memudahkan penghidupan saya setelah kepayahan.

Okay, saya pun ber'cinta' apa masa 1st and 2nd year...hahahaha hummm syiape erk? But that kind of love even its not promise me a future someday and it never be pun..I diverted it sebagai sumber inspirasi..yang memberi saya kekuatan dan keberanian untuk menongkah sesuatu yang saya SANGAT takut untuk menghadapi dan membuat saya blur akan masa depan saya sendiri. Dari situ saya tiba2 terbebas dari perangkap masa, meninggalkan sudut gelap yang membuat langkah saya terpaku di lantai yang tidak terlihat. Lalu membawa saya ke sini dan ianya tidak habis di situ, justeru cinta yang diterjemah ke sukukata sahabat telah secara berterusan mendokong saya dan menghulur tangan kala saya terjatuh. Dan kini setelah saya benar2 kembali berada di landasan nyata dan sudah bersedia berdepan realiti 'cinta' telah pergi..namun tetap menjadi sahabat sejati saya :)

So, berbalik kepada soal kerana bersuami dan berbaby menyebabkan kita kekurangan masa dan keliru membezakan prioritas. Mungkin ada benarnya..sebab sewaktu ibu saya di sini selama hampir setahun saya juga harus membahagikan masa 40% kepada beliau. But, again....from my 2 cents opinion..it should be the 1 that yang mendorong bukan menekan.

Banyak juga kekurangan org single..contoh: andai kita bermasalah, bersedih, kesusahan..kita tidak punya sesiapa untuk berbagi rasa. Kadang kala sesuatu yang kita tdk mampu lakukan sendiri akan terabai lalu kita terpaksa membiarkan nya berlalu sambil bibir masih terukir senyum menyembunyikan kepedihan dan kesedihan. Yang ini saya yakin cuma org single sahaja yang memahami. Compare to while you surrounded by the peoples you love and love you..everytimes you look at them all your burden will fade away and you feel jaded no more...

Beside..saya punya prinsip kendiri yang banyak orang salah faham atau tidak bisa mengerti. I will never put aside my major priority to gain something that I never know will be mine. I will complete my task one by one. Maksudnya? Contoh...andai saya punya 7 hari seminggu, mungkin 2 hari saya boleh berkerja di luar, setakat separuh hari jer..then separuh hari lagi boleh dtg ofis..mudah katanya begitu... Yup! Bagi org lain mungkin ya..but never for me..as I also never try hihi...Kelemahan saya, saya akan merasa bersalah sekiranya tidak mengutamakan tanggungjawab sebenar saya terlebih dahulu. That's why I was always never have time to do part time job.

Hmmm...kesimpulannya, tiada manusia di dunia ini dikurniakan atau merasa cukup dengan kehidupannya. Masing2 mungkin selalu nampak rumput di halaman org lain itu jauh lebih menghijau dr rumput di laman sendiri...hehe I'm not mentioned anyone..sebetulnya kita rata2nya begitu. Dan Allah itu maha adil, Dia memberi dan menguji mengikut kadar upaya individu. Keseluruhan hidup kita sama sajalah dengan sekolah..harus ada ujian, ada peperiksaan yang menentukan gagal atau berjayanya kita. Selama kita rajin dan berusaha sambil tidak lupa memohon belas ihsan dan bersyukur pada Allah, insyaAllah kita akan sentiasa merasa CUKUP.

Saya juga banyak kekurangan namun saya akui kelebihan saya..siapa lagi mahu membahagiakan kita kalau bukan kita sendiri dengan kata lain narcissism itu tangga kejayaan :P

Wallahuaklam, semoga kita semua adalah golongan yang bersyukur...aminn

No comments: