Ketik

Friday, July 10, 2015

Ramadhan dan Rahmat

Bercakap tentang rahmat juga nikmat, keindahan perasaan akan hanya dirasai oleh orang-orang yang sabar dan redho.

Sekecil-kecil nikmat akan dirai, waima dapat berak dengan sempurna pun akan terasa betapa besarnya nikmat itu, bersyukurlah lebih2 lagi bagi orang-orang yang mempunyai perut bermasalah penghadaman. Pantang salah makan terus ceri veri macam penulis. Itu CONTOH saja...

Nampaknya tetamu kita Ramadhan bakal pulang, saudaranya pula Syawal bakal bertandang. Era 1MDB ni banyak nak kena jimat cermat dalam kehidupan. Baju raya pun belum beli, duit raya anak buah pun cadang nak allocate antara RM2 - RM5 jer..Kedekut makciknya nih. Eh! bukan kedekut..tapi makciknya sedang ada perancangan sangat besar tahun ini. Jadi langkah berjimat cermat itu adalah wajib.

Balik raya ke Temerloh saja, mungkin balik kampung ziarah pusara ma, abah, tok ayah, mok, chek dan mek pada raya pertama nanti. In syaa Allah karpul teksi adik. Teksi jer lah..sebab nek teksi jimat banyak! Dia pakai FGV eh NGV.RM 10 jah sekali isi penuh tank. Kalau nek M3 RM 95 sekali isi, pergi balik 4 kali isi campur rendek sana sini, totalnya mau RM500 minyak saja. Dah lah harga minyak naik 11 kali turun sekali jah. Naik diam2 pula tu. Teruk betul mereka dan gerombolan mereka.

Tahun lepas beriftar di Masjid al-Ikhlas saban malam sebab seronok dengan suasana kekeluargaan di situ, maklumlah orang takde keluarga macam penulis memang sangat2 mensyukuri nikmat merasa dikelilingi suasana begitu. Berbuka bersama lebih membahagiakan dari berbuka sendiri, solat berjemaah lebih banyak gandaan pahalanya berbanding solat solo. Namun, bagi perempuan andai keluar bersolat di luar itu lebih banyak fitnahnya maka lebih elok lah solat sendiri di rumah. Selain dapat menghindar momen-momen indah imam baca surah lazim pada gear 1, kalau di rumah dapatlah kusyuk lebih apabila "berbicara" dalam keadaan khalwat dengan Allah. Nak minta dan doa sambil nangis pun tak malu kat sesapa. Dapat tidur awal sebab kadar pecutan solat sendiri itu lebih mirip FF7, eh?! So dapatlah bangun kul 4.30 atau 4.45 am untuk solat malam dan qiamullail, sebelum start sahur kul 5.15am dan kemudian solat subuh terus. Tak yah tidur lagi dah, terus mandi dan bersiap ke opis.

Tahun ni frekuensi beriftar di masjid jatuh menjunam jadi angka 2 jah. Buka di luar dengan kawan dua kali, buka buffet di SACC ulang aktiviti tahun lepas sekali dan buka rasmi pejabat sekali. Selebihnya masak sendiri, makan sendiri, sesekali jemput adik beradik dan anak2 buah datang buka sama. Kadang-kadang sendiri itu juga membahagiakan. Tenang dan damai nikmati hirupan milo panas bersama nestum atau susu suam bersama tamar.

Baju raya belum beli lagi ni (announce sekali lagi). Raya puasa tahun lepas masih dapat beli baju raya dan beraya bersama ma, raya haji dah raya berdua dengan anak buah di Subes saja. Sebab masa tu ma dah takder. Orang Temerloh pula naik haji. Merasa juga lah bersolat Idilfitri di perantauan di Masjid Negeri, masjid biru..meski makmum 70% orang asing termasuk Indo, Bangla, Arab dll. Masa tu terasa juga sedihnya, membayangkan kalau dapat beraya bersama keluarga sendiri, tapi kita tiada keluarga buatlah cara tiada keluarga. Sedih memang sedih tapi kena redho.

Jadinya, Ramadhan sudah mau berlalu..ralat dan sayu juga terasa. Entahkan bertemu lagi di tahun depan? Moga2 bertemu lailaturqodar (macam malam tadi je? Khamis malam Jumaat 23 Ramadhan). Nak mintak dimurahkan lagi rezeki yang dah sedia murah. Dinaikkan pangkat lagi supaya dapat duit lebih nak bayar apa yang bakal dibayar dengan lebih selesa, nak infak lebih banyak lagi dan nak lebih bermotivasi dalam kerjaya dan kehidupan. Lebih-lebih lagi nak mohon dari Ya Wadhuk untuk dipertemukan jodoh yang baik2, menyenangkan mata, hati dan perasaan, punya peneman sisa2 kehidupan yang tak panjang dah, menyempurnakan ibadah dan berkasih sayang kerana Allah Taala. Melahirkan zuriat penyambung warisan, semoga ada yang mendoakan pabila sudah masuk kubur kelak.

Semoga kisah2 pencarian zauj yang haru biru dan merimaskan, menyedihkan dan tak menjadi pada tahun ini dan tahun2 sebelumnya tidak berulang lagi. Mudahan diperkenankan Allah ketemu orang yang benar. Amin...

Wallahuaklam.

Catatan pada siang 23 Ramadhan 1436H

Thursday, June 25, 2015

Bahagia itu dari ketenangan hati dan keberkatan rezeki

Benar nikmat yang jitu letaknya pada ketenangan hati dan fikiran. Serta keberkatan dalam rezeki, usia dan kesihatan. Saya merasakan saat ini sedang berada dalam ketenangan yang teramat dan mendapat nikmat rezeki dan kesihatan yang melimpah ruah tanpa ada hadnya.

Walau kadang-kadang, saya sering sakit-sakit ringan, saya anggap ia sebagai suatu medan ma'rifatullah iaitu bagi mendidik diri mengenal Allah melalui tanda-tanda kebesaranNya bagi memberi keyakinan yang mendalam terhadap keesaanNya.

Apa saja yang kita kekurangan berbanding rakan-rakan seangkatan mudah kita rasai jurangnya. Namun, sifat bersyukur in shaa Allah akan memberi tanda-tanda kebahagian yang bukan kita sahaja yang dapat merasainya, malah turut di sedari orang-orang keliling juga. Bagaimana? Ya..melalui rasa ketenangan, terlihat senang dan nur yang terlukis di wajah serta perwatakan yang ceria.

Bagaimana saya boleh berdialog sedemikian? Kerana apabila kita ke mana-mana sering disapa tampak awek muda sehingga diterka 10 tahun lebih muda dan ceria selalu seperti tiada sebarang permasalahan yang dilalui. Walau dari sisi lain saya kadang mempersoal, persepsi itu kah yang mungkin menjadi asbab meletakkan diri ini jauh ke belakang berbanding rakan-rakan seangkatan. Jauh di sudut hati, pada usia ini kita juga ingin punya kehidupan yang optimum dan lengkap.

Berada di puncak kerjaya selaras dengan pengalaman dan kebolehan. Di kelilingi suami dan anak-anak dalam sebuah keluarga sempurna dan bahagia. Merancang masa depan anak-anak dan sebagainya. Namun, semua itu yang seakan-akan payah untuk menjadi kenyataan turut mengundang rasa inferior serba sedikit. Justeru, dari kekurangan itulah perlu kita cari titik mula, bagi mencipta suatu bahagia dan syukur dengan bahagian yang telah dianugerahkan dan ditakirkan Dia buat kita. Andai masih ingat, bidalan saya yang sekian lama dulu. Sesungguhnya jika kita ini dipandu nafsu, kita akan sentiasa nampak rumput jiran itu lebih subur menghijau dari rumput kita.

Semoga catatan ini dapat mengingatkan kita, khususnya diri ini tentang siapa kita di dunia fana ini. Semoga dapat menyedarkan dan menginsafkan kita akan hakikat kehambaan. Bahawa segala takdir hidup kita adalah dalam perbendaharaan Allah s.w.t.

Sesungguhnya telah banyak rahmat Allah buat kita, yang harus kita renungi dan syukuri.

Akhirnya hadiahkan Alfatihah buat arwah ibuku..Hajah Yam Bt. Hj Awang, semoga ibu tenang di sana, diperluas liang kuburnya 70 hasta kiri kanan depan belakang atas bawah. Disimbahi cahaya dan nyaman, Dijadikan alam barzakh itu tempat rehat yang singkat dan damai buatnya. Dibangkitkan kelak ke syurga FirdausMu tanpa hisab serta dijauhi dari siksa kubur. Pertemukan dan himpunkan kami di syurgaMu. Sesungguhnya saya sering merindui arwah.

Monday, January 26, 2015

My King hasn't to be....

Thanks Allah, for finally show me a way
To the path that I’m searching all the time
To finally open my heart to anyone kind and honest
Even it doesn’t comes true…I learn to learn
That the manner I have makes me more beautiful,
Wiser and bountiful…

Allah bring him to me, in not bringing him to me
I’d rather ignore the curse, even I was dreaming
We are not meeting until the end..
You haven’t seen me, I haven’t seen you..face to face
Rather, the impact and feeling you left.. draw me certain

O Allah, you send him to change my perception
To accept someone for whomever they are
With all the uncertainties, weaknesses and strengths
Knowing that, I may weaker than him..may not into his vision
Knowing that, we share the same condition…
Could be out of his radar

You surrender your wills and hopes
I respect it to the extent that you may not know
Finally, I have to move on…
With the entire spaces that abundantly unfilled
With all my wishes....
For you to heal, for you to stay strong…
Do not surrender your life, I do concern..
My ever dreamed King hasn’t to be…

#H.A.K (2 November 2014-26 January 2015) 


Wednesday, January 07, 2015

Avoiding the Uncertainty

A bit tired today..the reason why I always try hard not to cry or jaded whenever I feel down or being upset. To avoid tiredness and all the negativity from disintegrate my daily mood and life. Coz the negativity will only beget the chain of other bad things. It will absorb all my energy.

No matter how unlucky and how sad I am. I always pretend to be normal. Try to discard all the negative thoughts, prejudice, misunderstanding and all the bad feelings..but, only because I’ve been gullible again and again, people makes me await without knowing the reason why, without telling me the truth, makes me feel hopeless, by giving me silent treatment but no action no explanations, I become so tense and emotional..

The only option I can do is to stay away from those kind of irresponsible person, who don’t even care about others feeling. I can’t take their words anymore..all the unfilled promises, I can’t invest my trust on them, I can’t even talk to them. I will discard everything about them..and install my own shield against them.

Why it so hard for people to tell the truth? Always make an old school excuses. This kind of person that I always end my connection with… because they have no right to ruin my aspiration to find Sakinah. They don’t deserve my companionship/friendship.


But yes! People can’t meet our expectations. They can’t fit our principle. Only us who can make a difference. Show them that we deserve better and they have no place in it.. Announce our strong aptitude towards our own life. Show them that we are not affected by their cruel attitude/intention and be happy with all we have..then people will envy and have no supremacy to disrupt or mess up our life.