Ketik

Tuesday, May 21, 2013

Otak kanan ku ingin berkerja

kebelakangan ini saya asyik berfikir untuk menggilap kembali kreativiti saya dalam menulis bahan-bahan ilmiah dan pemikiran kritis. Terasa otak kurang berkerja setelah tamat PhD. Bahkan blog juga semakin sunyi dari penulisan-penulisan berwacana.

Saya pernah titipkan di blog ini suatu waktu dahulu, bahawa selama menyambung Masters dan PhD saya banyak menggunakan otak kiri dalam menjana, menaakul, menganalisis dan menginterpretasi data dan idea. Sebelumnya pula saya banyak menggunakan otak kanan bagi menghasilkan karya-karya berunsur seni seperti melukis/mewarna, fotografi, menulis puisi, script bahan cerita dan drama.

Setelah keletihan membanting tulang dan memerah otak kiri, secara alami saya mahu kembali mengasah otak kanan pula. Saya bosan berehat terlalu lama. Kenalkah anda dengan Rohidzir Rais (38 tahun), DrMAZA (42 tahun), Habib Ali Zaenal (39 tahun) dll...mereka generasi saya dan mereka sangat aktif menulis, menerbitkan buku dan menyampai ilmu. Saya cemburu. Justeru, saya tidak ingin bercita-cita terlalu tinggi, tapi InsyaAllah saya sedang dalam usaha ke arah itu. Naskah sudah dimulakan.

Semoga aspirasi  saya ini tetap segar dan bernafas. Suatu hari saya mahu lihat buku tulisan saya berada sekurang-kurang di rak buku bercermin di ruang tamu saya. Doakan saya....

Wallahuaklam.

No comments: