Ketik

Monday, February 25, 2013

Jalan menuju ibadah

Akhirnya tahu jawapannya....terus hati dan perasaan terasa lega yang amat :)

Kalau perut terasa lapar, kaki akan berjalan ke dapur lantas tangan akan buka pintu peti ais dan lihat2 apa yang boleh dimasak...lalu barang2 dikeluarkan dan mula membuat persiapan, masak terus makan maka perut pun kenyang...

Begitu juga rahsia hati dan rasa...apabila jiwa bergelandangan ingin tahu, kalau tidak berusaha cari tahu tidak akan pernah bertemu titik pencerah dan teka teki terus menerus merobek. Jadi ralat, galau, dan serba serbi tak kena.

Tahu tidak seberani mana, sebelumnya perlu bersedia mental dan fizikal. Persediaan mental yang paling besar...buat solat malam, singgah zuhur dan solat sunat di masjid beberapa detik sebelum, lalu dengan lafaz bismillah dan nafas ditarik sedalamnya kemudian dihembus perlahan...lalu aku memandu menuju ke sana. Dengan niat ini jalan menuju ibadah. Kita hidup di dunia cuma sementara...pangkat, darjat dan harta cuma perhiasan..perhiasan yang menjadi ujian. Basic nya tetap ada dan cukup sekadarnya...lalu aku merasa cukup dan mahu mula mendidik hati menjadi redho...Kemudian serahkan padaNya...Insya Allah kedamaian dan bahagia yang dijanjikan Allah itu pasti..

No comments: