Ketik

Thursday, December 22, 2011

Nota tercatat di mimpi


Semalam mimpi ku berlabuh mencarimu
Namun jasadmu tiada di situ..
ku mencari dan mencari bayanganmu di mana2
Getir, tetap kabur tanpa tanda..
Tidak sanggup bertanya pada sesiapa
Mereka sepertinya sekumpulan rakan yang akbrab dan mesra
Ku disambut penuh riang dan tertib

Ku mencari dan terus mencari lagi..
Bahkan bayangmu tetap kabur biarpun dalam mimpi
Sedetik aku terjaga...
Maafkan aku terpaksa harus melupakan kelibatmu
Segenap alam, detik masa dan setiap nafas pun tau
Betapa aku menyintaimu tiada galang ganti..

Andai aku mampu mengubah takdir...
Tapi aku hanya pengikut qada dan qadar
Aku arif dengan ketentuanNya..
Aku tidak mau terus tertipu
Oleh perasaan yang tidak abadi...
Oleh momokan harapan nan punah
Walau hanya sedetik saja...

Biar yang ku dakap..
Cuma kenangan yang terindah
Sekadar manisnya secebis cinta..
Yang pernah kita garap bersama
Ku hapusi peritnya sengsara dan pahitnya nestapa
Demi kembara hidup yang menyusul..

Hari ini dan esok pasti bertandang
Tanpa kita rancang..
Tiada peduli terus meninggalkan kita tak terkejar
Dengan berjuta kisah...
Yang bakal dilakar di kanvas masa
Harus dipatri tanpa persoalan..
Jawapan yang pasti
Ku nantikan di penghujung hari...

Mytch Amora; 22 Dec 2011

No comments: