Ketik

Wednesday, September 14, 2011

MERDEKA lah yang sebenar-benarnya!

I like this article too much!

http://tukartiub.blogspot.com/2011/09/fakta-sejarah-hingga-hari-kiamat.html?zx=dcb096545f766417

SPM dulu, satu2nya subjek yang aku dapat A1 adalah sejarah..LOL. Aku hapal dan khatam buku sejarah tingkatan 5 berkulit cekelat tu. Dan satu2 nya classmate yang aku minat-tak paham lagi istilah ni time tu- tiap2 hari pinjam nota sejarah aku. Jiran kat kampung yang mengulang di ZABA ntah ke berapa kali pun pinjam nota2 kecik sejarah aku gak. Kawan sekelas yang dok sebelah meja masa exam SPM pun tiru jawapan aku...hahaha..sungguh tak aci tau cikgu yang jadi pengawas exam masa tu asek2 gi tengok kertas jawapan aku, pastu asek2 pegi gitau kawan tu..essei kertas sejarah aku pasti lah 100% apa yang tertulis dalam buku teks. Tapi takpe lah, aku sedekahkan ajer.. lagi tak acinya Add math dia dapat A1 aku tak tiru pulak yer, hasilnya aku dapat tonggeng C6 jerk! haish...

Moralnya di sini, this is what will always happen in reality..dulu, kini dan selamanya. Di sekeliling pun hidup kita selalu dimeriahkan dengan kehadiran manusia2 begini dan begitu. Yang berjuang dengan khudrat, darah dan nyawa akan sentiasa dilabel pengkhianat, pelampau, terrorist dan sebagainya. Yang "bijak", "panjang akal", petah bicara akan sentiasa naik dan diherokan..tak kiralah di zaman mana pun di bidang mana pun. Asal saja alasan itu sedap dan berselera bagi mereka.

Pernah tak korang pikirkan kenapa kisah2 Tok Janggut, Mat kilau, Dato Bahaman dll tidak ditonjolkan sangat dalam buku sejarah? Kisah2 mereka cuma diceriterakan sebagai penderhaka dan tergantung di mana2. Pernahkah korang terpikir macam yang aku dulu selalu pikirkan. Istilah DARURAT itu apa pengertiannya?

Pengalaman pernah masuk kawasan bekas komunis Malaya di Daerah Ketari, Pahang masa mula2 kerja dulu tetiba berlegar di fikiran. Masuk bagi ceramah dan demo teknologi upstream industri getah. Mereka semuanya berbangsa Cina dan kebun2 luas berpuluh hektar jauh ke dalam hutan sana. Bila diberitau bekas komunis, rasa gerun pun ada tengok wajah2 mereka yang tipikal tanpa senyuman mendekati bengis....

Siapa pula sebenarnya Panglima Salleh di Muar, Johor di era Onn Jaafar? Era kebangkitan pejuang2 melayu sebenar yang rata2 mendapat pendidikan di Timur Tengah..Ibrahim Yaacob dll.....renung2kan

Alif min nun wau = UNTA

No comments: