Ketik

Wednesday, September 28, 2011

Apa yang ku pikirkan

Tulisan ni dipetik dari DrMAZA. Sangat kena dengan diri dan prinsip sendiri :)......

“Berpisahlah, nescaya kau dapati ganti orang yang kau tinggalkan. Mengembaralah di bumi, nescaya kau temui petunjuk dalam perjalanan itu. Singa jika tidak meninggalkan hutannya, tidak akan garang. Anak panah jika tidak meninggalkan busarnya tidak akan mengena sasaran”. (Fawat al-Fawayat 3/87, Beirut: Dar al-Sadir).

Pergi wahai diri, mencari dan meneliti segala rahsia ilahi di alam ini..luaskan pandanganmu supaya engkau dapat lihat sesuatu dari sudut yang beribu.. kembaralah nescaya engkau akan bertemu dengan sesuatu yang baru.. tentang manusia, dunia dan segala berita..bawalah ia sebagai obor peringatan buat diri dan teman.. berjalanlah mendapatkan catatan untuk masa hadapan.. mungkin ia akan lebih aman dari diari semalam.. himpunkan segala kenangan yang indah dan gundah..bawalah sebagai bekalan dalam merempuh suatu perjalanan yang mungkin sunyi dan kembara yang mungkin sepi..kutiplah segala madu dan penawar untuk luka dan calar..temuilah apa yang kau idamkan... mungkin ia bekalan baru buat suatu permusafiran yang engkau pun tidak tahu..


Betul lah kata orang banyak pengalaman, banyak pengetahuannya, banyak ranjau banyak pelajarannya, banyak cubaan banyak pengertiannya...tapi untuk menyimpulkan ke sebuah susunan kata2 yang tak mampu untuk diri sendiri ungkapkan, tercuit hati pula dengan lakaran pengalaman dan bait2 kata orang lain yang lebih matang dan berilmu.

Untuk merungkai rasa hati yang segitu, ku lalui pengalaman dan merungkai erti sebuah kembara hidup selama lebih 10 tahun. Namun, benar juga kata para ilmuan.."Jangan menanti atau berharap seseorang yang baik, kerana tiada seorang manusia pun yang tiak pernah berbuat silap dalam kehidupan ini. Kebaikan itu datang dari sebuah kesilapan lalu, yang mana setiap manusia yang waras itu mengambil pengajaran dan pelajaran darinya". Buah hasilnya sangat manis dan indah" :).

Barangkali juga, seseorang itu tidak berubah...tetapi mungkin kita yang tidak sebenar2 mengenali siapakah dia. Siapa seseorang itu pada hari ini, adalah apa yang dilaluinya sepanjang hidupnya, jadi tidaklah layak untuk kita menilai seseorang itu berdasarkan pandangan mata kasar kita pada kelibatnya hari ini sahaja.

Bijaknya kata2 seseorang itu terpaksi pada tingginya ilmu di dadanya dia. Akan tetapi terdapat juga sebilangan kita yang bijak berkata2 akan tetapi hanya saja menonjolkan bodoh sendiri. Kerana apa? Kerana dari sudut ini, kita juga tidak terlepas dari menjadi manusia yang sombong dan iri terhadap orang lain dan diri sendiri. Kita menolak bahkan membidas atau menjeleki orang lain yang lebih berilmu itu lambang ceteknya akal sendiri. Wallahuaklam....

Semoga diri ini, sahabat2 yang setia berkunjung dan sudi membaca bahkan mengikuti perkembangan diri ini sama2 lah kita memantapkan peribadi dan mematangkan personaliti...amiinnn

No comments: